29. 1., FS ČCE Střešovice
Káže Tomáš Fendrych.
6Abram Sáraji odvětil: „Hle, otrokyně je v tvých rukou, nalož s ní, jak uznáš za dobré.“ Od té doby ji Sáraj pokořovala tak, že Hagar od ní uprchla.
7Nalezl ji Hospodinův posel ve stepi nad pramenem vody, nad pramenem při cestě do Šúru,
8a otázal se jí: „Hagaro, otrokyně Sáraje, odkud jsi přišla a kam jdeš?“ Odvětila: „Prchám od své paní Sáraje.“
9Hospodinův posel jí řekl: „Navrať se ke své paní a pokoř se pod její ruku.“
10Dále jí řekl: „Velice rozmnožím tvé potomstvo, takže je nebude možno ani spočítat.“
11A dodal: „Hle, jsi těhotná, porodíš syna a dáš mu jméno Izmael (to je Slyší Bůh) , neboť Hospodin tě ve tvém pokoření slyšel.
12Bude to člověk nezkrotný, jeho ruka bude proti všem a ruce všech budou proti němu; bude stát proti všem svým bratřím.“
13I nazvala Hagar Hospodina, který k ní promluvil, „Bůh vševidoucí“, neboť řekla: „Zda právě zde jsem nesměla pohlédnout za tím, který mě vidí?“
A kdo je můj bližní?
Jako by šlo o život! Takové byly uplynulé dny a týdny. Napětí rostlo, kandidáti nesmiřitelně zápasili, za nimi byly v šiku dva tábory, naděje a víra v hodnoty stály proti obavám z přicházejících hrozeb.
Konečně je po všem. První klidné ráno. Je tomu tak pro všechny? Vítězná úleva pro jedny, zklamaná únava pro druhé, lhostejnost a frustrace pro ty, co u toho nebyli. Volili jsme snad spasitele? Chvílemi to tak vypadalo.
V našem prvním dnešním čtení naléhavě zazněla otázka: A kdo je můj bližní? Ježíš na ni odpovídá známým a příběhem o milosrdném Samařanu, (mimochodem o člověku z nepřátelského tábora) a pak zákoníkovu otázku posunuje a obrací, když se ho sám ptá: Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu pocestnému? Bližní tedy není Tvůj, ale Ty máš bližním druhému. Ze slova bližní zaznívá blíženec, dvojče! Bližní je vždy blízko – někomu druhému. Dvojpřikázání lásky, které dnes zaznělo, přiřazuje k bližnímu nerozlučně i „sebe samého“ tedy mě, tebe. Tato dnešní chvíle nám nabízí být bližním nejen všem podobně smýšlejícím, nejen příznivcům protistrany, ale i těm , co stáli stranou, tedy všem 10 miliónům občanů Česka. Nabízí ztišení, mírnost, pokoru, toleranci, ohleduplnost, laskavost.
V druhém textu jsme četli: Bůh mě vidí! To není výstraha typu „Velký bratr se dívá“ nebo „ Tento prostor je monitorován“. Ne, Bůh nás vidí trochu jinak.
Uprostřed Karlova mostu je pod jedním sousoším nápis: „Anjelům svým přikázal o tobě , aby Tě ostříhali na všech cestách tvých.“ Jako gymnazista jsem z hodin francouzštiny chodil pěšky až domů schválně okolo, abych si ta slova mohl znovu přečíst a poznávat v nich posilu a pravdu, že Bůh mě vidí očima lásky. Že když budu v úzkých, tak mě v tom nenechá. To je něco úplně jiného, než vytáhnout z kapsy figurku jezulátka a tvrdit, že funguje, jak jsme také mohli vidět při volební kampani.
„ Ty jsi Bůh, který mě vidí.“ Tak zní heslo Jednoty bratrské pro rok 2023, má nám tedy znít každý den, i dnes na konci ledna. Když budeme text v tomto znění hledat v bibli, zjistíme, že v ekumenickém překladu i v Bibli Kralické zní jinak. Hesla Jednoty Bratrské vznikají v Německu a pracují s aktualizovanými verzemi Lutherovy a Curyšské bible. Letošní Heslo roku vychází z textu Bible Lutherovy. V češtině mu doslovně odpovídá Bible 21. století, ze kterého bylo naše druhé čtení Písma. Je to poměrně nový překlad Bible vydaný v roce 2009 týmem pod vedením Alexandra Fleka. Oslovuje čtenáře přístupnějším a modernějším jazykem. Dnes je neděle Bible, tak můžeme být vděčni za rozmanitost všech překladů bible, které máme.
„ Ty jsi Bůh, který mě vidí, “ říká Hagar, otrokyně, která se dostala do velkého maléru: musela utéct před Sárou, svojí paní a vlastně majitelkou, do pouště. Samotná ženská s outěžkem v poušti, to je beznadějná situace. Hagar je v koncích . Může si za to trochu sama. Role náhradní matky jí stoupla do hlavy a Sára se docela pochopitelně na ni naštvala. Budoucím otcem dítěte je Abraham, hlava jejich kmene a Sára je zákonitá první dáma! To dítě jí bude patřit. Jde tady totiž opravdu o hodně. Hospodinovo zaslíbení bezpočtu potomků a nové země Abrahamovi se má přenést na Hagařino dítě. Tady nejde o pouhý jeden život, ale o jeho nejvyšší zhodnocení! Proto ten konflikt, útěk, poušť. Hagar zkusila hrát příliš vysokou hru, teď je v tísni, v koncích, s dítětem v břiše.
Naštěstí v poušti narazí na pramen vody! A u něj stojí někdo, kdo ji , zcela bezbrannou, nechce zabít ani znásilnit. Je to totiž anděl, který jí vyřizuje zaslíbení rozsáhlého potomstva, když se pokorně vrátí k Sáře. Přináší jí záchranu, protože Hospodin uslyšel její trápení.
Bůh není netečné božstvo pozorující svět. Hospodin slyší volání, nářek, pláč každého, kdo je na tom zle, kdo má bolest, starost , strach. V poušti je připraven pramen a anděl záchrany. Hagar v mezní situaci nemá co ztratit, jenom získat. Musí se ale rozhodnout, že neurve všechno, jak asi chtěla, ale že přijme svoji roli v Božím plánu a nechá v něm místo i Sáře. Její zaslíbení vede ale v Izmaelovi přece jen na vedlejší kolej : dostane úděl – být proti všem a žít v neshodě se všemi bratry. Zdá se, že na této koleji je stále čilý provoz, že?
Hagařino zvolání „ Bůh mě vidí“, jde ještě trochu dál. Vidět znamená pro nás víc, než slyšet. Máme mnohem víc informací. Bůh vidí a má přehled, nadhled i vhled. Bůh vidí a ví přesně , jak na tom každý, každá, jsme. Vidí, protože všechno, co se týká nás, týká se i Jeho. Hagar to poznala. Strach, který ji vyhnal do pouště, je pryč. Musí se vrátit domů.
Na co se Bůh dívá, čteme už na začátku Písma v příběhu o stvoření. Na počátku všeho je jen pustá země a tma. První stvořitelův výrok dává světu světlo, a Bůh vidí, že je to dobré! A po každém dni tvoření vidí Bůh opět, že je to dobré. A nakonec stvořil Bůh člověka: ke svému obrazu. Obraz je přece to, co má být viděno! Pán Bůh se dívá na svůj obraz v nás. Věřím, že jej trpělivě hledá v každém člověku a omývá jej svou milostí.
Bůh také vidí v zahradě Evu, jak mu krade jablka. A asi se pak hořce usmívá, když vidí, jak se oba s Adamem chtějí schovat, aby je Bůh neviděl, a snaží se zakrýt před ním svou nahou zranitelnost. Bůh dává člověku svobodu překročit i meze, před kterými nás varoval. Nejsme figurky z lega, se kterými si někdo hraje, ani postavy z počítačové hry.
Hagar v našem příběhu pochopila, že být Bohu na očích, i když jsme v koncích, přináší naději, že nás jeho andělé ostříhají na všech cestách. Hagařin návrat v pokoře do Abrahamova domu můžeme chápat jako pokání a narození Izmaele je splnění Božího slibu.
Zkusme i my ve sborovém společenství, když hledáme východisko, nevíme si rady, být Bohu na očích podobně jako Hagar. Ať nám pošle své anděly.
Je neděle Bible. Bibli nazýváme knihou knih nebo dějinami spásy. Dala by se nazvat i souborem textů dokumentujících zkušenosti a příběhy člověka s Bohem, kterého nikdo nikdy neviděl, dokud Bůh sám nepřišel na svět jako jeden z nás. V té knize je mnoho obtížných a nesrozumitelných míst, nad kterými jsme mnohdy v rozpacích, působí přehnaně a protichůdně. Možná nám pomůže taková místa číst s pocitem, že se nám při čtení dívá přes rameno Ježíš.
A každý den, když se modlíme Otčenáš, můžeme k modlitbě přidat dovětek: „ Ty jsi Bůh, který mě vidí.“
Amen
Ohlášky
Příští neděli bude kázat Jana Plíšková.
Program v týdnu: st 16:30 děti, mládež se sejde tento čtvrtek v našem střešovickém kostele od 18:30 s přespáním do pátku (informace u Marka Nadrchala). Konfirmandi se sejdou ve čtvrtek, tedy 2. 2., zde ve Střešovicích od 17:00. Biblická hodina bude druhý čtvrtek v měsíci, tedy až 9. 2. Biblická v rodině se koná v jiném termínu, než jsme předpokládali a hlásili: nebude 1. 2., bude 22. 2.
V sobotu 25. února jsou starší děti (8-12 let) zvány na přespávání na faře. Podrobnosti a přihlašování u Ráchel a později na webu.
Ve středu od 18:30 se koná schůze staršovstva.
Potvrzení o darech za loňský rok vystavuje Tomáš Fendrych na základě mailové žádosti a dostanete je rovněž mailem v pdf, anebo na vyžádání vytištěné ve sborové pokladně.
Sbírka, kterou nyní vykonáme, je určena na křesťanskou službu. Je to sbírka celocírkevní.
V úterý bude mít narozeniny b. Jaroslav Nedvěd.
Včera jsme se v Chrudimi rozloučili s b. farářem Pavlem Kalusem. V jeho sboru Žižkov 1 v Prokopově ulici bude rozloučení dnes od 15:00